Instagram heeft bedrijven heel wat te bieden. Je kan relatief snel naamsbekendheid en brand awareness creëren. Wil je nieuwe potentiële klanten aantrekken of inspireren? Dan moet je zeker eens de functie Instagram Shopping instellen! Instagram Shopping is een handige manier om producten bij je fanbase te krijgen. Alleen is nog niet alles mogelijk…
1. Shopping op Instagram kan worden gepromoot.
Lang was het niet mogelijk om organische berichten met getagde producten die linken naar je webshop te promoten.
Een bestaand bericht waarin producten getagd zijn, gebruiken als advertentie lukt nu wel. Ook in de dark posts kan je de producten taggen. Het blijft ook een goed idee om foto’s of stories organisch op jouw profiel te plaatsen om zo bij je volgers terecht te komen.
De kracht van Instagram zijn nog steeds de mooie foto’s. Heb je aantrekkelijke en inspirerende posts, vertel je hen iets nieuw, … dan volgen mensen jouw bedrijfsaccount en klikken ze vervolgens op jouw foto. Het blijft dus een mooie weg naar het verkopen van het product op jouw foto.
2. Tag ook oudere foto’s
Een positief punt bij het taggen van de foto’s is dat je ook je oudere foto’s kan taggen met je producten.
Tip: verwijder de tag van producten die niet meer in voorraad zijn, anders link je naar een pagina die niet meer bestaat.
3. 5 tags per foto
Per foto dat je plaatst kan je tot 5 product tags toevoegen. Staan er meer producten op je foto en wil je ze graag allemaal taggen? Dan kan je met een carrousel meerdere foto’s in één post plaatsen (tip-alarm!). Zo heb je de mogelijkheid om tot 20 producten te taggen!
4. Tag ook je producten in je stories
Ook via je Stories kan je jouw producten taggen. Super handig als je iets in de kijker wil zetten. Zo kunnen je volgers via je verhaal onmiddellijk het product checken (en kopen). Maar hoe voeg je die tag toe?
- Klik op het stickericoontje.
- Kies voor de productsticker.
- Duid het product dat je wilt taggen.
5. Overzicht van je getagde producten op je profiel
Op je profiel wordt een extra tabblad geactiveerd: ‘Shop’. Op dit tabblad staan alle foto’s met de producten die je verkoopt. Handig toch? Voor dit extra tabblad heb je wel minimaal 9 Shopping-berichten nodig.
Nog wat extra tips nodig?
- Tag meerdere producten om je doelgroep te laten weten dat ze nu kunnen shoppen via je berichten.
- Wissel af tussen losse afbeeldingen en carrousels.
- Gebruik Stories om awareness te creëren. Zo laat je je doelgroep weten dat ze nu kunnen shoppen via jouw berichten.
- Zorg ervoor dat elke tag bij het juiste product uitkomt.
Kan je niet wachten om te beginnen? Zo kan je Instagram Shopping activeren:
- Ga naar je profiel en klik op ‘instellingen’
- Ga dan naar ‘bedrijf’
- Klik op ‘winkelen’. Deze optie is enkel beschikbaar als je account is goedgekeurd voor Instagram Shopping. Ben je nog niet geregistreerd voor shoppen op Instagram? Volg dan deze guidelines.
- Klik op ‘doorgaan’ en volg de nodige stappen.
- Als je bedrijf gebruik maakt van Instagram Shopping kan je een catalogus selecteren om te verbinden met je bedrijfsprofiel op Instagram.
- Klik op ‘klaar’.
En nu aan de slag!