Zit je al met je handen in het haar als je nog maar denkt aan het adverteren via Facebook en andere social media kanalen? Hoewel deze digitale manier van adverteren al jaren aan populariteit wint, worstelen toch nog heel wat bedrijven met het adverteren op social media.
Adverteren op Facebook
Van alle social media kanalen is Facebook waarschijnlijk het meest toegankelijke kanaal om je advertenties op te verspreiden, want de meeste mensen hebben wel een Facebookprofiel. Zelfs na al die jaren blijft Facebook een zeer goed kanaal om je boodschap te verspreiden en met je doelgroep in contact te komen.
In tegenstelling tot adverteren via televisie, radio of krant kan je bij het adverteren op Facebook heel doelgericht te werk gaan. Zo kan je via Facebook heel specifiek bepalen wie jouw advertentie te zien krijgt: denk maar aan demografische gegevens als leeftijd, geslacht en woonplaats, interesses, opleidingen, vergelijkbare doelgroepen op basis van je beste klanten, … Noem maar op!
Daarnaast kan je bij het adverteren op Facebook ook nog eens kiezen of je wilt betalen per click of per keer dat iemand je advertentie heeft gezien (CPM). Bovendien kan je dankzij de benchmarks gemakkelijk op voorhand inschatten hoeveel extra websitebezoekers of conversies je kan genereren met een Facebook campagne.
Adverteren op Instagram
Adverteren op social media dat is ook adverteren op Instagram. Net als bij Facebook is reclame maken op Instagram a piece of cake, want het maakt immers deel uit van de Facebookfamilie. Hierdoor kan je via je Facebook advertentieaccount ook je advertenties op Instagram verspreiden.
Adverteren op Pinterest
New kid on the block in het landschap van het adverteren op social media is Pinterest. Sinds april 2019 is het eindelijk mogelijk om ook in België te adverteren op Pinterest. Net als bij Facebook en Instagram kan je ook via dit social medium kanaal heel doelgericht gaan adverteren om je doelgroep te bereiken.
Bij het adverteren op Pinterest kan je ervoor kiezen om je ad te laten zien aan mensen die interesse hebben in een bepaald onderwerp. Bv. als je een bedrijf hebt dat kinderkleding produceert kan je jouw advertentie laten zien aan mensen die interesse hebben in kinderen of kinderkleding.
Daarnaast kan je er ook voor kiezen om te adverteren aan de hand van verschillende doelstellingen zoals awareness, consideration en sales.
Adverteren op LinkedIn
Focust je bedrijf meer op de B2B-markt? Dan is adverteren op LinkedIn het beste kanaal om je doelgroep te bereiken. Via deze weg kan je professionelen gemakkelijk bereiken. Wanneer je je advertentie opzet kan je zelf een sector, zeer specifieke functies, jaren in dienst, …. kiezen zodat je zo doelgericht mogelijk kan adverteren.
LinkedIn is bijvoorbeeld een heel goed platform om snel je openstaande vacatures ingevuld te zien. Omdat LinkedIn een professioneel online platform is, krijg je enerzijds minder spam en kom je anderzijds makkelijker in contact met echte professionals.
Is adverteren op social media iets voor jou?
- Weet je maar niet hoe je de juiste doelgroep kan bereiken en aanspreken?
- Genereer je wel bereik, maar haal je geen resultaten met je advertenties?
- Heb je moeite om een efficiënte en doeltreffende campagne op te zetten?
Als je op bovenstaande vragen drie keer volmondig “ja” antwoordt, dan is adverteren op social media iets voor jou! Via advertenties op sociale media kunnen we je helpen jou en je bedrijf te groeien, de juiste doelgroepen te bereiken én relevante leads te scoren en dat voor elk budget.