Met meer dan 7 miljoen gebruikers in België is Facebook het populairste sociale mediumplatform in dit kleine landje. Het verbaast je daarom vast niet dat steeds meer bedrijven investeren in Facebookadvertenties om hun merken te laten groeien. Om die reden lanceerde Facebook Business Manager om ondernemingen te helpen bij het beheren en organiseren van hun Facebookpagina’s en advertentieaccounts. Maar wat zijn nu de voordelen van Facebook Business Manager?
Als bedrijf en marketeer krijg je via Facebook de mogelijkheid om advertenties te maken en je bedrijfspagina(‘s) te beheren. In heel wat gevallen zijn die pagina’s gekoppeld aan je persoonlijk profiel. Dat lijkt op het eerste gezicht allemaal niet zo’n groot probleem tenminste als je geen tientallen verschillende werknemers of partners moet toevoegen om hen toegang te geven tot je zakelijke account.
Wat is Facebook Business Manager?
Om te vermijden dat je elke nieuwe collega of partner moet toevoegen als vriend op Facebook heeft Facebook een alternatieve tool ontwikkeld, namelijk Business Manager (Bedrijfsmanager). Zo kan je gemakkelijk je professioneel en persoonlijk gebruik van het sociale medium scheiden.
Facebook Bedrijfsmanager is een gratis tool waarmee je eenvoudig je bedrijfsaccount op Facebook kan organiseren en beheren. Zo kan je er je pagina’s en advertentieaccounts onder plaatsen. Daarnaast kan je ook medewerkers, agency’s en andere partners toevoegen als beheerder van je account. Het grootste voordeel is waarschijnlijk dat je Facebookvrienden hoeft te worden met collega’s of klanten. Je kan via Facebook Business Manager ook de toegang van iedereen tot je bedrijfsaccount vanaf één plaats beheren.
Dankzij het gebruik van de Business Manager kan je Facebook puur professioneel gebruiken zonder dat je wordt afgeleid door alle notificaties op je persoonlijke profiel. De tool lijkt op het eerste gezicht misschien heel erg ingewikkeld, maar het helpt je vast en zeker voor een betere structuur van je Facebook beheer.
Moet jij Facebook Business Manager gebruiken?
Ben je nog niet zeker of Facebook Bedrijfsmanager bij jou past? Deze handige en gratis tool kan gebruikt worden door zowel grote als kleine bedrijven. Zelfs als je maar één Facebookpagina hebt, kan het handig zijn om gebruik te maken van Facebook Business Manager.
Facebook Business Manager is perfect voor:
- agencies die meerdere Facebookpagina’s voor verschillende klanten beheren;
- agencies die verschillende advertentieaccounts van meerdere klanten beheren;
- bedrijven dat samen met meerdere medewerkers een aantal Facebookpagina’s beheren;
- bedrijven die samenwerken met agency’s om pagina’s en advertentieaccounts te beheren;
- bedrijven die verschillende advertentieaccounts willen (voor bv. verschillende departementen)
Wat zijn de voordelen van Facebook Business Manager?
Aan het gebruik van Facebook Bedrijfsmanager hangen heel wat voordelen vast. Hieronder zetten we ze alvast even op een rijtje:
1. Een gecentraliseerd dashboard om gemakkelijk alle pagina’s en advertentieaccounts te beheren.
Dankzij het dashboard kan je al je Facebookpagina’s, advertenties en medewerkers op één enkele plaats openen en organiseren. Op die manier kan je de workflow en verantwoordelijkheden binnen je bedrijf gemakkelijk stroomlijnen zodat je productietijd bespaart.
2. Je hebt meer controle over je bedrijf
Als bedrijfseigenaar kan je kiezen wie welke verantwoordelijkheid en toegang krijgt binnen je bedrijf. Als één van je werknemers ontslag neemt (of krijgt) kan je eenvoudig de toegang tot het advertentieaccount en de Facebookpagina verwijderen met één simpele klik.
3. Vrije tijd en werk worden niet meer met elkaar gemengd
Je kan de zakelijke meldingen koppelen aan het e-mailadres van je werk. Zo kan je alles vlot opvolgen zonder dat je jouw persoonlijk mails hoeft te checken. Daarnaast hoef je ook niet langer klanten of personeel toe te voegen als vriend op Facebook om ze toegang te geven aan je bedrijfspagina of advertentieaccount.
4. Het is gemakkelijk om zakelijke rapporten te maken
Via Facebook Business Manager kan je gemakkelijk advertentierapportages, dashboards en doelgroepen maken.
5. Flexibele advertenties
Als adverteerder kan je gelijkaardige advertenties maken met verschillende afbeeldingen en teksten onder verschillende advertentiesets, met aangepaste instellingen. Deze functie werd mogelijk gemaakt door de introductie van advertentiesets in je advertentieaccount.
6. Je hebt meer controle
Door je Facebookpagina en advertentieaccount te koepelen in Business Manager kan je gemakkelijker apps claimen, projecten en partners beheren en extra advertentieaccounts toevoegen. Via Facebook Bedrijfsmanager kan je op één plek de toegang tot je pagina’s en advertentieaccounts beheren en controleren.
7. Een vlotte samenwerking tussen bedrijven en verschillende teams
Dankzij Facebook Business Manager kan je gemakkelijker samenwerken met andere partijen. Je krijgt ook een transparanter en completer beeld van alle doelstellingen die je bedrijf stelt voor advertenties op Facebook.
Conclusie
Facebook Business Manager is met andere woorden een handige tool voor ondernemers die een stempel willen drukken op hun bedrijf door te adverteren op Facebook (en Instagram). Via de Bedrijfsmanager heb je een 360°-overzicht op je bedrijfsprocessen en personeelstoegang zodat je je digitale marketingstrategie optimaal kan ondersteunen.
En er is nog meer goed nieuws! Het is namelijk echt super eenvoudig en snel opgezet. Download alvast onze handige checklist hieronder: