9 manieren om je online cursus te promoten

Na maanden zwoegen heb je ein-de-lijk je online cursus af en op het wereldwijde web gegooid. En nu? In dit digitale tijdperk, waar leren zo simpel is als een muisklik, is het tijd om jouw cursus in de spotlight te zetten en nieuwsgierige studenten te betoveren. Hoog tijd om je harde werk te promoten.

Als je online cursus of aanbod live staat, moeten we de spreekwoordelijke pijlen inschakelen zodat je doelgroep je makkelijk terugvindt. Maar hoe doe je dat?

1. Via blogs op je eigen website

Een blog is een geweldig kanaal om je online cursus te promoten. Laat je creativiteit de vrije loop en schrijf sprankelende blogartikelen op je eigen website. Deel waardevolle inzichten, praktische tips en grappige voorbeelden die gerelateerd zijn aan jouw cursusonderwerp.

Stel je voor dat je een cursus aanbiedt over bakken. Schrijf dan over het perfecte chocoladetaartrecept, deel hilarische bakblunders of onthul het geheim van die heerlijk luchtige cupcakes. Wedden dat jouw lezers niet kunnen wachten om meer te ontdekken?

Je kan je blog het best op dezelfde domeinnaam bijhouden als de website van je online cursus. Op die manier hou je je bezoekers altijd dicht bij jou. Deel je blogs ook regelmatig op je social media kanalen – ook via de stories.

2. Deel je cursus op Facebook en Instagram

Laat je online aanwezigheid knallen door jouw cursus te promoten op jouw favoriete social media kanalen. Verpak je content in een humoristisch jasje, deel grappige memes, of organiseer een hilarische uitdaging die gerelateerd is aan jouw cursus.

Als je bijvoorbeeld een cursus aanbiedt over stand-up comedy, nodig je volgers dan uit om hun beste grap te delen in de reacties.

Ohja, bied een onweerstaanbare aanbieding aan om de twijfelaars over de streep te trekken.

3. Via een sprankelende nieuwsbrief

Creëer een nieuwsbrief die jouw lezers doet sprankelen van opwinding. Stuur regelmatig waardevolle tips, interessante weetjes en grappige verhalen naar je abonnees. Laat ze lachen met een komische anekdote die gerelateerd is aan jouw cursusonderwerp, deel een geheime truc uit jouw cursus, of maak ze nieuwsgierig met een exclusieve sneak peek. Wie kan er nu weerstaan aan zo’n inspirerende nieuwsbrief?

4. Eendracht maakt macht

Laat je cursus schitteren door samen te werken met andere experts of bedrijven in jouw vakgebied. Organiseer een gezamenlijk event, zoals een webinar waarin jullie elkaars expertise aanvullen. Door samen te werken met andere gelijkgestemde zielen, geef je jouw cursus een feestelijk tintje dat iedereen wil meevieren.

5. Vergeet je advertenties niet

Sounds obvious, toch? 😉

Zet jouw cursus in de schijnwerpers met betoverende online advertenties. Laat jouw creativiteit de vrije loop en creëer kleurrijke en opvallende visuals die de aandacht trekken.

Maak gebruik van humor, speel in op emoties of verzin een pakkende slogan die nieuwsgierig maakt. Bijvoorbeeld, als je een cursus over mindfulness aanbiedt, maak dan een advertentie met een grappige twist waarin je mensen uitdaagt om te ontsnappen aan hun dagelijkse stress. Het is natuurlijk essentieel om binnen je merkwaarde te blijven.

Geen idee hoe je nu juist aan die advertenties op sociale media begint? Check dan zeker mijn online cursus en ik begeleid je stap voor stap doorheen Meta Business Manager.

6. Verleid je doelgroep met een gratis product

Laat potentiële cursisten watertanden door een verleidelijk gratis product aan te bieden dat aansluit bij jouw cursus. Geef een e-book met inspirerende tips en trucs, een mini-cursus om de smaak te pakken te krijgen of deel een hilarische quiz om hun kennis te testen.

Wie kan er nu nee zeggen tegen zo’n verleidelijk cadeautje? Zorg er natuurlijk wel voor dat ze daarna niet kunnen wachten om zich in te schrijven voor jouw fantastische cursus.

7. Organiseer een webinar of livestream

Organiseer een inspirerende livestream of webinar waarin je jouw expertise deelt en interactie hebt met je potentiële klanten. Maak het luchtig en leuk met grappige anekdotes, levendige visuals en interactieve Q&A’s.

Geef ze een voorproefje van de magie die jouw cursus te bieden heeft en laat ze verlangen naar meer.

8. User-generated content

Zet je huidige studenten in de spotlights door hun ervaringen en succesverhalen te delen. Moedig ze aan om grappige foto’s te posten tijdens het volgen van jouw cursus, hun beste tips te delen of hilarische anekdotes te vertellen. Geef ze een podium op jouw social media kanalen en laat de wereld zien wat voor geweldige community er rond jouw cursus is ontstaan.

9. Deel je cursus in communities

Dompel jezelf onder in online communities en forums die gerelateerd zijn aan jouw cursusonderwerp. Maak mensen aan het lachen met grappige of leerrijke reacties, deel komische GIFs of organiseer een hilarische memewedstrijd.

Laat jouw humor en kennis de show stelen en bouw een reputatie op als de meest innemende en deskundige persoon in de community.

 

Met deze negen geniale ideeën heb je nu alle tools in handen om je online cursus te laten schitteren. Kies de strategieën die het beste bij jou passen, laat jouw creativiteit de vrije loop en maak van jouw cursus een onvergetelijk ad-vontuur 😉.

E-boek Meer verkopen via social media

Download het gratis e-book

Sharing is caring 🧡. In ons e-book delen we graag onze beste tips & tricks met jou zodat je zelfs snel aan de slag kan gaan. In dit e-book deel ik 10 praktische tips hoe jij de perfecte advertentie kan maken.